Sprawdzona Dieta
Wstęp Tabele dietetyczne


Dieta 1000 kalorii Dieta Atkinsa Dieta Bananowa Dieta Grejpfrutowa Dieta Jabłkowa Dieta Jogurtowa Dieta Kapuściana Dieta Kopenhaska Dieta Lekkostrawna Dieta Mayo - Jajeczna Dieta Mleczna Dieta Montignaca Dieta Orientalna Dieta Owocowa Dieta Owsiana Dieta Ryżowa Dieta South Beach Dieta Śródziemnomorska Dieta Strukturalna Dieta Warzywna Dieta Wątrobowa Dieta Wegetariańska Dieta Ziemniaczana

Dieta Atkinsa

Zalecany czas: 1 miesiąc do ?? | Stracona waga: 6-7 kg do ?? | Rygorystyczność: Średnia | Jadłopis na stronie: Nie

Dieta Atkinsa została opracowana a także opublikowana w 1972 przez nowojorskiego doktora Roberta Atkinsona. Według niego, dzięki temu programowi dietetycznemu jesteśmy w stanie zyskać zdrową sylwetkę oraz spalić niepotrzebny tłuszcz. Warto wspomnieć iż dieta zyskała miano kontrowersyjnej, jej autor twierdzi ,,że jeśli chcemy zgubić tłuszcz, to musimy go jeść,,. Po mimo tych szokujących haseł dieta zyskała w stanach zjednoczonych bardzo wielką popularność, sprzedała się 10 milionach egzemplarzy a przez ponad 5 miesięcy nie schodziła z listy bestsellerów. Po dzień dzisiejszy cieszy się wielkim zainteresowaniem. Program dietetyczny nowojorskiego kardiologa jest kuracją nisko węglowodanową. Jej główne założenie to spożywanie bardzo dużej ilości tłuszczów wraz z białkami. Ograniczamy do minimum produkty w których skład wchodzą cukry proste i złożone. Według twórcy diety stosowanie się do jego założeń skutkować będzie równomiernym spadkiem naszej wagi.

 

Główne założenia Diety Atkinsa

 

Program żywieniowy dr Atkinsa jak już wcześniej wspomnieliśmy jest kuracją nisko węglowodanową. Jej podstawowym założeniem jest spożywanie węglowodanów w ilości nie przekraczającej 100 gram dziennie. Będziemy zmuszeni do zamiany tego składnika na rzecz tłustego mięsa oraz niewielkich porcji warzyw i owoców. Kluczem jest tu spożywanie wyżej wymienionych węglowodanów w minimalnych ilościach, pozwoli to na kontrolowanie cukru we krwi a także poziomu insuliny. W efekcie czego znacznie polepsza się nasz metabolizm i nie odczuwamy głodu. Autor podczas wieloletnich badań doszedł do wniosku że największym problemem osób z nadwagą jest właśnie to iż spożywają oni zbyt duża dawkę węglowodanów dziennie. Pierwszą rzeczą którą spala ludzki organizm są cukry. Będziemy musieli zminimalizować prawie do zera ich spożywanie, ich miejsce wzbogacając tłuszczami i białkiem. Nasz organizm będzie spalał wtedy tkankę tłuszczową przez co widocznie zaczniemy tracić zbędne kilogramy. Taki proces nazywa się naukowo kwasicą ketonową. Zachodzi ona wtedy gdy organizm w celu pozyskania energii zamiast glukozy (cukier) spala zmagazynowany w tkance tłuszcz. Energia uzyskiwana jest dzięki ketonom (cząsteczki węgla powstałe w wyniki rozpadu komórek tłuszczu). Przekłada się to na dużo mniejsze odczucie głodu, przez co mniej jemy.

Konsumując posiłki wysoko węglowodanowe wystawiamy się na zwiększoną produkcje insuliny. Jej głównym zadaniem jest wchłanianie i adaptowanie do organizmu składników odżywczych w tym węglowodanów. Dzięki insulinie która przenika do krwi szybko wchłoniemy zjedzone składniki odżywcze. Te które nie zostały wykorzystane odkładają się w naszym organizmie a wraz z nimi tłuszcz. Wspomniana wcześniej kwasica ketonowa ma właśnie za zadanie zwalczyć ten nie potrzebny nadmiar i usunąć tłuszcz z naszego ciała w postaci tzw. fałd.

 

 

Zalety Diety Atkinsa

 

Osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy będą bardzo zadowolone z efektów diety. Już w pierwszym etapie kuracji szybko tracimy na wadze i to całkiem dużo. Na pewno będzie to skutkowało tym że nie będziemy chcieli przerwać programu jak to bywa często w innych rodzajach diet. Kolejnym plusem jest prostota jej przygotowania. Nie jesteśmy zmuszeni do ciągłego i uciążliwego mierzenia kalorii czy ważenia posiłków. Dzięki wykluczeniu z naszego menu większej ilości węglowodanów nasz organizm będzie nastawiony na spalanie zmagazynowanego, zbędnego tłuszczu co przyczyni się do uczucia sytości. Nie będziemy mieli poczucia głodu. W trakcie trwania diety nie jesteśmy zmuszeni do wyrzeczeń, jemy przekąski oraz ulubione rzeczy. Program żywieniowy dr Atkinsa z pewnością będzie nam się kojarzył pozytywnie, niektórzy mówią że mają takie odczucie jakby nie byli na diecie!!. Osoby które korzystają z programu diety twierdzą że znacznie podniósł im się poziom energii.

Następną nie wątpliwie ważną zaletą jest to iż kuracja ma wartość medyczną. Otóż osoby u których zdiagnozowano cukrzyce typu I i II mogą skutecznie i bez obaw stosować dietę kardiologa Arthura Atkinsa. Podczas jej trwania nasz organizm sprawuje kontrole nad wydzielaniem insuliny skutkiem czego jest złagodzenie choroby a nawet w wielu przypadkach jej całkowite wyleczenie.

Wady diety Atkinsa

 

Pomimo licznych zalet dieta Atkinsa ma spore grono przeciwników którzy mają kilka zastrzeżeń do niej a także do rzeczy proponowanych przez nowojorskiego kardiologa. Zarzucają oni że stosowanie jej niesie ze sobą ryzyko różnych zdrowotnych powikłań jak np. miażdżyca, osteoporoza, zaburzenia pracy serca oraz choroby nerek. Ponadto twierdzą oni że kwasica ketonowa wystawia na niebezpieczeństwo naszą wątrobę co w konsekwencji może grozić nawet śmiercią. Dodatkowo mając kwasice ketonową musimy się liczyć z licznymi wzdęciami czy nawet nieprzyjemnym oddechem. Stosowanie kuracji Atkinsa powoduje także podwyższenie poziomu cholesterolu w naszej krwi choć doktor broni się tym iż jest to tylko chwilowy stan i ustępuje on później. Oprócz tego program żywieniowy nie pozwala na utrzymywanie długo zdobytej wagi. Trzeba się liczyć także z ryzykiem efektu jo-jo. Przed podjęciem decyzji decydując się na Dietę Atkinsa musimy wziąć pod uwagę wszystkie wady i zalety. Możemy skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem który oceni za nas wszystkie czy warto i czy skuteczny będzie dla nas program żywieniowy Artura Atkinsa.

 

FAZY

 

Przejdźmy zatem do etapów diety których jest 4.

 

Faza I

 

Trwa ona 14 dni podczas niej szacunkowo możemy zrzucić nawet do 6-7 kilogramów!!. Pierwszym krokiem będzie przestawienie naszego organizmu by efektywnie i skutecznie zamiast dotychczasowo spalanych węglowodanów zaczął spalać tłuszcz. Dzięki temu zyskamy poczucie sytości któremu towarzyszyć będzie utrata zbędnych kilogramów. W tym etapie będziemy zmuszeni do ograniczenia spożywanych dziennie węglowodanów do 20 gram. Nasze menu powinno składać się trzech głównych posiłków bądź alternatywnie 4-5 ale mniejszych. Z przerwami między nimi nie większymi niż 6 godzin.

 

PRODUKTY DOZWOLONE

PRODUKTY ZABRONIONE

Produkty bogate w białko: całe mięso ( wołowina, kurczak ,indyk, wieprzowina ) ponadto owoce morza , jaja

Owoce, chydy nabiał, orzechy, kofeina,pieczywo, makarony, zboże, alkochol, używki

Tłuszcze: oliwa z oliwek, masło, olej roślinny, majonez

Warzywa: z dużą ilością skrobi( ziemniaki kukurydza).

Warzywa: niskowęglowodanowe: przeważnie zielone warzywa ( wskazane jest by stanowiły większość z wymaganych węglowodanów).

 

 

Faza II

 

Pierwszą zmianą względem pierwszego etapu będzie wzbogacenie naszego jadłospisu w większą ilość spożywanych węglowodanów. W pierwszym tygodniu drugiego etapu o 5 gram, w nast. Znów o 5 gram i tak co tydzień. Sytuacje powtarzamy do momentu aż nie będziemy dalej chudnąć. Dokładny czas trwania drugiej fazy nie jest podany celowo. Stosujemy go do momentu aż zostanie nam około (1.5-5) nie potrzebnych kilogramów . Drugą zmianą jest możliwość układania posiłków z większego asortymentu produktów. Lecz musimy pamiętać iż niektóre z nich mogą powodować ponowne nabieranie masy bądź uczucie łaknienia. Trzeba bacznie obserwować i notować produkty po których to zauważamy.

Produkty Dozwolone

produkty pełnoziarniste
owoce
warzywa zawierające skrobię
rośliny strączkowe (bób, groszek)
z nabiału – biały ser

 

Uwaga! Jeśli nowo produkty zwiększą napady głodu, odstawiamy je od razu. W dalszym ciągu pijemy jak najwięcej wody (minimum 2 litry dziennie).


Oto przykładowe potrawy zawierające 5 gram węglowodanów:

Pół avocado, filiżanka gotowanych brokułów, filiżanka kalafiora, jeden średni pomidor, kilkanaście migdałów, pół szklanki soku pomidorowego, pół szklanki truskawek lub malin, 125 gram mozzarelli lub białego sera, filiżanka szpinaku, 3 łyżki pestek ze słonecznikapół szklanki serka wiejskiego,pół szklanki kremówki.

 

Faza III

 

W trzecim etapie także będziemy dodawać do naszych racji kolejne węglowodany tym razem 10 gram tygodniowo. I tak samo jak w fazie drugiej robimy tak dopóki tracimy na wadze. Ponownie trzeba pamiętać o produktach które powodują u nas uczucie głodu i po których nasza waga się chwieje. Szacunkowo powinniśmy być chudsi o pół kilograma tygodniowo. Trzeba zaznaczyć że faza trzecia jest w miarę długa i trwa odpowiednio nawet 2-3 miesiące. Poniżej lista produktów którymi dostarczymy przykładowo potrzebne 10 gram węglowodanów.

 

Oto przykładowe potrawy zawierające 10 gram węglowodanów

1/3 banana, śliwce, 12 czereśniach lub 12 winogronach, brzoskwini, połówce grapefruita, 3/4 szklanki melona, jednym kiwi, połowie szklanki orzechów lub migdałów, szklance truskawek, połowie jabłka, 12 winogronach.

 

Faza IV

 

To już ostatni etap. Naszym zadaniem będzie utrzymanie nowej wagi oraz pilnowanie się w jedzonych posiłkach. Musimy spożywać tyle węglowodanów by ponownie się nie odtłuścić. Dzienne statystyczne zapotrzebowanie powinno mieścić się w przedziale 25-90g. Węglowodanów. Lecz każda osoba indywidualnie musi oszacować swój limit dziennego spożycia. Ważymy się raz na 7 dni. Nasza waga nie powinna urosnąć więcej niż 2 kg.


Będąc na diecie możemy wzbogacić nasz organizm następującymi suplementami: 

Witamina C, koenzym Q-10, beta-karoten, żelazo, L-karnitynę, Potas.

 


Kalkulator BMI Kalkulator WHR Kalkulator PPM Kalkulator CPM Kalkulator spalania kalorii
Strona używa cookies
Kontakt Regulamin Serwisu

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Materiał ten jest ograniczony prawami autorskimi oraz innymi prawami i nie może być kopiowany, publikowany i rozprowadzany w żadnej formie.